Korte oefeningen
Bewustzijn
Boeken

Invisible

Chaotisch gedrag - leren

 

8 april 2014

Hoe komt het dat sommige kinderen CHAOTISCH gedrag laten zien. De video geeft hier uitleg over. Brain-Gym wordt genoemd als zeer effectief :-)
Binnen de KINESIOLOGIE hebben we nog meer manieren om het brein weer geïntegreerd te laten werken. Leren wordt weer leuk!
De video en 'Meer' staan in dit item

 

Video waarom sommige kinderen chaotisch gedrag vertonen

 

Begrip voor leer en gedragsproblemen:

 

Ik behandel graag kinderen die moeite hebben met leren. Vooral goed lezen is voor het verdere leren een heel belangrijke voorwaarden. Ook bij rekenen komt vanaf groep 5 goed kunnen lezen om de hoek kijken. Een kind kan dan zomaar van een A voor rekenen naar een C of D terugvallen alleen omdat hij of zij niet ‘gemakkelijk’ kan lezen.

 

Met 3 á 4 balansen zijn er al kinderen geweest die weer terug gegaan zijn naar een A voor rekenen terwijl we alleen lezen aangepakt hebben of die van een D voor lezen naar een A voor lezen zijn gegaan. Maar ook oudere kinderen met leer moeilijkheden gaan gemakkelijker leren en raken daardoor beter gemotiveerd en dan zit je weer in de spiraal naar boven in plaats van naar beneden. Meestal gaat het humeur in die zelfde spiraal mee! Lekker in je vel zitten is heel belangrijk!

 

Om gemakkelijk te kunnen leren hebben we vooral plezier in het leren nodig. Dan leren we met een ‘geïntegreerd brein’.
‘Maar ik vind leren helemaal niet leuk!’ of ‘lezen is saai’ of ‘school is stom’ of ’hij kan niet opletten’ of ‘zij kan niet stil zitten’ of … misschien heeft u nog een ander mooi voorbeeld! ‘Kan ik dan toch een ‘geïntegreerd brein’ krijgen voor leren?’ ‘Ja!’ ‘Is dat moeilijk?’ ‘Nee!’ ‘Is dat leuk?’ ‘Ja absoluut’. ‘Kan ik dat ook?’ ‘Iedereen kan dat en het heeft niets te maken met intelligentie.’ ‘Waarom doen we dat dan niet automatisch?’ ‘Omdat, als we eenmaal ‘geleerd’ hebben om niet alle delen van ons brein te gebruiken tijdens het leren, we dat vaak op die manier blijven doen. En dit begint meestal al heel jong.’
Alle delen van het brein gebruiken en laten samenwerken doe je als je iets doet wat je leuk vindt en goed kan (je favoriete hobby of sport bv). Daar voel je je dan ook ‘goed’ bij. Daar ‘krijg je energie’ van.

 

Maar als delen van ons brein niet lekker samenwerken kunnen we in vecht/vlucht gedrag schieten. ‘Dat opstel maken, dat kan volgende week ook wel.’  ‘Hij is een echte dagdromer, kijkt meer naar buiten dan dat hij oplet’ ‘Zij hangt altijd over haar tafel als ze moet schrijven.’ ‘Ze heeft echt de pauzes nodig om haar energie kwijt te kunnen.’ ‘Ze moeten de hele dag stil zitten en luisteren en dan zijn ze thuis niet meer te houwen.’ Hoe komt het dat het plezier in leren ons soms letterlijk vergaat? Wat gebeurt er dan in de hersenen? Waarom gaat een kind het leren vermijden of uitstellen? Er zijn verschillende oorzaken: Primaire reflexen, verstoorde breinintegratie, allergieën en stress zijn een paar mogelijkheden.

 

Kinesiologie kijkt naar de manier waarop het brein omgaat met informatie en bewegingen en pakt verstoringen aan zodat het plezier in leren weer terug komt! Soms zijn een aantal balansen voldoende, soms heeft een lichaam meer nodig en krijg je bewegingsoefeningen mee.

 

Meer informatie over dit onderwerp is te vinden op: PS:LEAP

 

Een indruk van hoe het spiertesten werkt? In het filmpje spiertesten laat een collega het zien

 

Meer lezen over een geïntegreerd brein?

 

 

Nieuwste artikelen

Leefblind 2

 

LEEFBLIND 2 is ook een driedaagse cursus, waarbij we een verdieping van de reis naar binnen maken, die we gestart zijn met LEEFBLIND 1. We gaan dan werken met de fijnere, meer etherische energieën. Je hebt niet alleen een fysiek lichaam, maar ook een energieveld.

 

Metaforisch gaan we kijken naar ons kasteel om de wereld binnenin ons te illustreren. Eerst was het hele kasteel begaanbaar, maar gaandeweg hebben we kamers dicht gedaan en afgesloten.

 

Touch for Health

 

Door stress kunnen energieblokkades ontstaan, die het zelfherstellend vermogen verzwakken. Je lichaam gaat signalen afgeven. Soms luisteren we heel goed en handelen ernaar, soms vergeten we te luisteren en soms luisteren we wel maar begrijpen we niet hoe te handelen.

 

Touch for Health is een methode om energieblokkades op te sporen, er naar te luisteren én te handelen, waardoor het zelfherstellend vermogen de blokkade op kan heffen.
Dat opsporen gebeurt met manuele spiertesten. Die kun je zien als een soort feedbackmechanisme van je lichaam. Ben je er achter waar de blokkades zitten, dan kun je handelen met diverse technieken. De energie gaat stromen en je lichaam spreekt zijn eigen zelfhelend vermogen weer aan.

 

Wees een goudzoeker

 


De geschiedenis van de Gouden Boeddha is een prachtige metafoor voor ons verhaal.
Waar het in het kort op neer komt is dat we denken dat we klei zijn, maar dat iets in ons naar het goud blijft verlangen. Om onze essentie (ons goud) te beschermen tegen pijn in relaties hebben we er een kleilaag rond aangebracht, de persoonlijkheid. Omdat dat onbewust gebeurt (vaak beetje bij beetje en dat begint wanneer we heel jong zijn), weten we later in ons leven niets meer over onze onschuld, onze essentie. Telkens wanneer we gelukkig zijn, weten we dat er meer is dan klei. Het leven geeft ons af en toe een tik en onze eerste reactie is om de klei te versterken. Maar dan krijgen we een tik die een barst veroorzaakt. Het verdriet dat we dan hebben, brengt ons bij ons hart. De reis van de held is begonnen. We gaan op zoek naar ons ware zelf.

 

Verbinding zorgt voor meer integratie

 


Dat is hoe en waarom verbinding (het erkennen van en afstemmen op elkaars kwetsbare subjectieve werkelijkheid) zo'n prettig gevoel geeft: het zorgt voor meer integratie en daardoor voor een harmonieuzere, levendigere en gezondere manier van leven.

 

Integratie of chaos / rigiditeit


 

Psychische gezondheid kenmerkt zich door een stromende rivier van integratie, die kan vastlopen op de oevers van chaos en rigiditeit. Bij chaos ligt alles te veel uiteen zonder samenhang, bij rigiditeit wordt alles te krampachtig bijeen gehouden of juist onderscheiden. De meeste vormen van psychopathologie zijn op dit continuüm van chaos en rigiditeit te plaatsen. Het is belangrijk om de verschillende vormen van integratie in de Mind  te bevorderen om psychisch gezond te blijven. Daniel Siegel spreekt dan ook over het belang van een healthy mind platter , een psychische voedselschijf om onze gezondheid te bevorderen. Het is belangrijk dat je tijd besteed aan slaap, fysieke bewegen, je ergens op focussen, naar binnen gekeerd zijn, ontspannen, spelen en contact hebben met anderen en dat daar een evenwicht in is.

 

www.begripdoorinzicht.nl maakt gebruik van cookies voor een optimale beleving van deze site.