Korte oefeningen
Bewustzijn
Boeken

Invisible

Why Worry?

 

10 augustus 2017

Als je ‘iets vervelends’ of ‘iets leuks’ kunt dragen heb je de ruimte en de keuze hoe je reageert. Het is dan een respons.

 

Als je geraakt wordt heb je de ruimte niet (of veel minder) om te zijn wie je bent, je hebt geen (of minder) keuze. Je reageert re-actief (vechten – vluchten – bevriezen).

 

 

Daarin zie je het verschil of je situaties/ uitspraken kunt ‘handelen’ / containen / kunt dragen. Als dit niet lukt is dat niet erg, dan kun je er op een rustig moment naar kijken waarom het je raakt / ‘uit het veld slaat’. Hoe je dat kunt doen wordt uitgelegd op mijn site: ‘Wanneer emoties je overvallen'.

 

Dat wil niet zeggen dat je alles leuk moet vinden. Maar als je die situatie kunt dragen, kun je aangeven dat je het niet leuk vindt (op een voor jou fijne manier). Of de ander dat fijn vindt is niet belangrijk. Als die het kan dragen is er niets aan de hand, als die het niet kan dragen dan heeft diegene werk te doen en kan op zijn beurt ‘voor zichzelf zorgen’.

 

Elke keer dat je voelt dat je geraakt wordt kun je jezelf afvragen of dat ‘nodig’ is. Onderstaande poster kan je daarbij helpen.

 

De aangepaste 'Why worry' poster

Ik heb de ‘Why worry’ poster aangevuld met de methode die ‘Omdenken’ gebruikt. Hieronder staan linkjes waar je meer uitleg over de diverse methoden kunt vinden.

 

Omdenken: uitleg over de 4 vragen die bij het * staan
Omdenken: De drie opties ‘oplossen - loslaten - of - omdenken’
Byron Katie ‘het kleine boekje’
Begrip door Inzicht: Emoties containen

 

Verborgen Wijsheid nw 350px

Boek van Erica Rijnsburger
Een schitterend aanvullend stukje uit een van de boeken van Erica Rijnsburger ‘Verborgen Wijsheid ’ pagina 140..143:

 

Je hebt je vriend ontmoet en ‘natuurlijk’ wordt je blijdschap veroorzaakt door het weerzien. Maar dat klopt niet; die vreugde zat altijd al in jou. Je vriend heeft je gevoel naar buiten weten te brengen, maar het gevoel was er al. Laat je vriend aan de buitenkant en blijf in het centrum van je geluksgevoel. Dit kunnen we leren op zo veel manieren.

 

Je geniet van een prachtige zonsopgang. Voel dan op dat moment dat iets in jou opkomt. Vergeet de zon, laat die aan de buitenkant en blijf in je eigen gevoel van opkomende energie. En zodra je naar binnen kijkt, breidt die energie zich uit en vult je hele wezen. 

 

zonsopgangAls er vreugde is, zijn we geneigd te denken dat deze van buiten komt. De vriend, de opkomende zon zijn alleen maar de aanleiding. En dit geldt voor alle gevoelens: woede, verdriet, liefde, vervulling, eenzaamheid, leegheid, moeheid, geluk. Mensen of situaties zijn de aanleiding waardoor wat in jou verborgen is, naar buiten komt. Zij zijn niet de oorzaak, maar de situatie of de ontmoeting haalt het uit jou. Telkens als zoiets gebeurt, blijf dan met je aandacht in het centrum van je innerlijk gevoel en blijf ermee verbonden. Doe dit met alles. Wanneer je boos bent, richt je dan niet op degene die je woede opgewekt heeft. Laat hem of haar aan de buitenkant en richt je op je boosheid zelf. De ander heeft iets geraakt, er lag een verborgen wond en nu weet je het – word de wond, de pijn, de boosheid.


Pas dit toe bij alle positieve en negatieve emoties en er zal een grote transformatie in je plaatsvinden. Als het een negatieve emotie is, word je ervan bevrijd door bewust te beseffen dat die in jou zit en dat je die kan containen; als de emotie positief is, word jij de emotie zelf. Als de emotie vreugde is, word je vreugde, word je één met de vreugde en wordt de blijdschap in jou geïntensiveerd. Als de emotie boosheid is, zal de boosheid oplossen, juist door je te focussen op wat je zo raakt in jouzelf. Als we het contact met onze diepere grond kwijt raken, zijn we makkelijker een speelbal van onze emoties. Daardoor zullen we ook makkelijker gaan re-ageren op de ander of op de situatie. Als je je bewust bent van wat je voelt en je naar binnen richt, kun je voorkomen dat je in re-actie schiet. Op deze manier kun je dus te midden van alle emoties zijn, kun je het hele spectrum (van uitzinnig geluk en blijdschap tot aan verdriet, gekwetstheid of woede) containen. Je kunt in de emoties en gevoelens aanwezig blijven. De meest eenvoudige definitie van aanwezigheid is je volledig gewaar zijn van het moment waarin je verkeert oftewel: aanwezig zijn in het moment. Dit is een staat van zijn in tegenstelling tot iets dat je doet.


Ik hoop je hiermee een handvat in handen te hebben gegeven om te kunnen dragen en een respons te kunnen geven in plaats van het gevoel te hebben alsmaar te re-ageren vanuit overleving.


Lieve groeten van Inge Burgerhof

 

 

 

 

Reacties  

+1 # Ruud willemsen 24-08-2017 15:22
Bedankt voor dit mooie duidelijke schrijven... Vind het allemaal heel helder en begrijpelijk verwoord !

Mvg
Ruud
Antwoorden | Antwoorden met citaat | Citeer | Melden aan beheerder
0 # Linda Persoon 07-01-2018 09:29
Zo nu en dan pak ik deze er weer bij en hij is zo mooi en waar en ook in combinatie met de deugden.
(Alleen kan ik de opkomende zon of de bloemen moeilijk aan de buitenkant laten want de natuur is zo mooi en dat voelt zo fijn en geniet daar zo van! Of is dat wat ook bedoeld wordt om het gewoon te voelen net als dat regen gewoon regen mag zijn zonder verder oordeel en dan naar de stilte er onder? Dus in het moment aanvaarden wat is (zonder het uit te pluizen) en de ruimte er onder voelen?
Antwoorden | Antwoorden met citaat | Citeer | Melden aan beheerder

Nieuwste artikelen

Leefblind 2

 

LEEFBLIND 2 is ook een driedaagse cursus, waarbij we een verdieping van de reis naar binnen maken, die we gestart zijn met LEEFBLIND 1. We gaan dan werken met de fijnere, meer etherische energieën. Je hebt niet alleen een fysiek lichaam, maar ook een energieveld.

 

Metaforisch gaan we kijken naar ons kasteel om de wereld binnenin ons te illustreren. Eerst was het hele kasteel begaanbaar, maar gaandeweg hebben we kamers dicht gedaan en afgesloten.

 

Touch for Health

 

Door stress kunnen energieblokkades ontstaan, die het zelfherstellend vermogen verzwakken. Je lichaam gaat signalen afgeven. Soms luisteren we heel goed en handelen ernaar, soms vergeten we te luisteren en soms luisteren we wel maar begrijpen we niet hoe te handelen.

 

Touch for Health is een methode om energieblokkades op te sporen, er naar te luisteren én te handelen, waardoor het zelfherstellend vermogen de blokkade op kan heffen.
Dat opsporen gebeurt met manuele spiertesten. Die kun je zien als een soort feedbackmechanisme van je lichaam. Ben je er achter waar de blokkades zitten, dan kun je handelen met diverse technieken. De energie gaat stromen en je lichaam spreekt zijn eigen zelfhelend vermogen weer aan.

 

Wees een goudzoeker

 


De geschiedenis van de Gouden Boeddha is een prachtige metafoor voor ons verhaal.
Waar het in het kort op neer komt is dat we denken dat we klei zijn, maar dat iets in ons naar het goud blijft verlangen. Om onze essentie (ons goud) te beschermen tegen pijn in relaties hebben we er een kleilaag rond aangebracht, de persoonlijkheid. Omdat dat onbewust gebeurt (vaak beetje bij beetje en dat begint wanneer we heel jong zijn), weten we later in ons leven niets meer over onze onschuld, onze essentie. Telkens wanneer we gelukkig zijn, weten we dat er meer is dan klei. Het leven geeft ons af en toe een tik en onze eerste reactie is om de klei te versterken. Maar dan krijgen we een tik die een barst veroorzaakt. Het verdriet dat we dan hebben, brengt ons bij ons hart. De reis van de held is begonnen. We gaan op zoek naar ons ware zelf.

 

Verbinding zorgt voor meer integratie

 


Dat is hoe en waarom verbinding (het erkennen van en afstemmen op elkaars kwetsbare subjectieve werkelijkheid) zo'n prettig gevoel geeft: het zorgt voor meer integratie en daardoor voor een harmonieuzere, levendigere en gezondere manier van leven.

 

Integratie of chaos / rigiditeit


 

Psychische gezondheid kenmerkt zich door een stromende rivier van integratie, die kan vastlopen op de oevers van chaos en rigiditeit. Bij chaos ligt alles te veel uiteen zonder samenhang, bij rigiditeit wordt alles te krampachtig bijeen gehouden of juist onderscheiden. De meeste vormen van psychopathologie zijn op dit continuüm van chaos en rigiditeit te plaatsen. Het is belangrijk om de verschillende vormen van integratie in de Mind  te bevorderen om psychisch gezond te blijven. Daniel Siegel spreekt dan ook over het belang van een healthy mind platter , een psychische voedselschijf om onze gezondheid te bevorderen. Het is belangrijk dat je tijd besteed aan slaap, fysieke bewegen, je ergens op focussen, naar binnen gekeerd zijn, ontspannen, spelen en contact hebben met anderen en dat daar een evenwicht in is.

 

www.begripdoorinzicht.nl maakt gebruik van cookies voor een optimale beleving van deze site.