Elektromagnetische klachten
Elektromagnetische klachten kunnen veroorzaakt worden door elektromagnetische stress… Elektromagnetische stress heeft te maken met de bewuste en onderbewuste processen in het lichaam (interne communicatie) en met de communicatie binnen en buiten het lichaam.
Maar ook klachten als dyslexie, dyscalculie en dyspraxie (DCD) zijn voorbeelden van elektromagnetische stress en derhalve met behulp van (edu)kinesiologie te balanceren. Deze zijde wordt ook wel eens Intellect of energie genoemd.
Wat zijn elektromagnetische klachten?
Wanneer school ‘saai’ is of je stelt steeds iets uit/ je vermijdt bepaalde situaties of activiteiten, je kunt je aandacht niet bij een boek houden of de letters dansen voor je ogen,… Maar ook als je iets doet of reageert en dat niet begrijpt. Oftewel: Wanneer processen in je lichaam en brein er voor zorgen dat de dingen niet gaan zoals ze gaan wanneer je je met ‘leuke’ dingen bezig houdt zoals je hobby. Als je namelijk iets leuk vindt en goed kan, werken alle delen van je brein samen en wordt informatie op een goede manier verwerkt. Wanneer om welke reden dan ook ergens in die verwerking (communicatie) het ‘niet goed gaat’ heb je een soort stroomstoring en dat noemen we ‘verlies van breinintegratie’
Wat gebeurt er in het lichaam?
Wanneer je iets nieuws leert, maak je verbindingen tussen je hersencellen. De menselijke hersenen bestaan uit ongeveer 100 miljard zenuwcellen: de neuronen ofwel onze bedrading. Al deze bedradingen samen sturen functies zoals lopen, praten, denken en voelen aan. Deze bedradingen werken door middel van elektrische berichten. Zo houden zij voortdurend de hersenen op de hoogte over de gesteldheid van lichaam en geest.
Je kunt het vergelijken met een staande lamp. Als de stekker in het stopcontact zit dan kun je met behulp van de stroom de lamp laten branden. En als er iets fout gaat krijg je stroomstoring en doet de lamp het niet zoals je verwacht had.
Tijdens het spiertesten maken we gebruik van deze elektrische berichten. Deze elektrische berichten zijn gevoelig voor bepaalde voedingsstoffen (ook hormonen), straling, wel/niet kunnen filteren (hooggevoeligheid), verwerking door eerdere verwerking…, stress,.. Dit alles leidt tot ‘verstoorde breinintegratie’.
Breinintegratie = als alle delen van het brein toegankelijk zijn, als die delen samen kunnen werken én als dit onder stress blijft functioneren. Breinintegratie is te vergelijken met een orkest wat prachtig kan klinken met meerdere muzikale instrumenten. Het brein moet er ook voor zorgen dat de output van ieder los bericht precies getimed wordt ten einde chaos te voorkomen.
Daniel Siegel legt het zo uit:
Als we dan gaan kijken naar die verschillende delen in het brein, kunnen we dit voorstellen als een gesloten hand met de duim verborgen door de vingers.
We hebben dan te maken met delen die verder ontwikkeld zijn (het bovenbrein oftewel ons bewustzijn ≡ de vingers die over de duim liggen) Hier wordt een hoop gecontroleerd en geleerd.
Delen die de primaire taken uitvoeren (zoals hartslag en ademhaling ≡ de pols-muis). De reacties uit dit deel van het brein zijn instinctief en automatisch.
En delen die onze emoties reguleren (het onder brein, het limbische systeem ≡ de duim). Hier zit het mechanisme dat filtert en doorstuurt (zintuigen, relevantie, herinneringen) en het stuurt de hormoonhuishouding aan.
De laatste 2 samen = ons onderbewustzijn.
Wat gebeurt er als we over de rooien gaan? Flip ( je vingers schieten omhoog van je duim af. Je duim komt vrij om te doen wat die wil, er is geen controle meer van de vingers), dan kun je niet meer nadenken. Je onderbrein neemt het over. Je wilt dit niet maar dat gebeurt volautomatisch. Je systeem denkt dat je in gevaar bent en dat het je moet redden: vechten, vluchten of bevriezen zijn de enige opties. Je brein werkt niet meer geïntegreerd/samen. Om in de metafoor van het orkest te blijven: Het orkest klinkt vals, het is chaos en de dirigent raakt in paniek. Als je snapt dat dit gebeurt kun je er beter mee omgaan. Breng je vingers weer langzaam naar beneden over de duim heen. Op deze manier kun je jezelf eraan herinneren je bovenbrein te gebruiken om die grote gevoelens in het benedenbrein te kalmeren. (Blz 79 ‘het hele brein, het hele kind van Daniel Siegel blz )
Filmpje met een korte uitleg van Dr Daniel Siegel zelf over het hand model
Flipping your lid a scientific explanation - Name it to tame it zijn nog 2 hele leuke filmpjes die je kunt bekijken van Dr Daniel Siegel
Geitenpaadjes maken
Als je bewust je onderbrein kalmeert met de hulp van je bovenbrein, komt er weer breinintegratie, de neuronen/bedrading vuren nieuwe reacties. Een engelse uitspraak = neurons that fire together wire together: de neuronen die tegelijk afvuren zullen verbindingen maken. Het is dus belangrijk dat we onze gedachte kalmeren en ons boven brein bewust gebruiken met positieve gedachten. Hierdoor vuren er andere neuronen en als je dat vaak genoeg doet verandert het automatische patroon (filmpje op Facebook hoe dat werkt). Het is te vergelijken met geitenpaadjes lopen.
“Stel je eens voor dat je door een veld met hoge grashalmen loopt. Wanneer je terugkijkt, zie je nog net een spoortje waar je gelopen hebt, een soort geitenpaadje. Dit spoor kan door de wind gemakkelijk vervagen. Maar loop je keer op keer hetzelfde geitenpaadje af, dan wordt het geleidelijk aan een groter pad en ten slotte een snelweg. Het oorspronkelijke geitenpaadje wordt een drukbelopen en –bereden route. Het geitenpaadje staat voor alles wat voor je brein nieuw is: een nieuwe gedachte, een feit dat je voor het eerst hoort of iets wat je voor de eerste keer hoort of leert. Wat gebeurt er dan in ons brein? Een aantal hersencellen (neuronen) maakt samen contact en geeft elkaar een signaal door. De hersencellen verbinden zich, een neuraal paadje vormt zich.”
Uit: Dirksen, G. en Möller,(2011) H. – Breinlink voor ouders-Je kind helpen leren. blz 17-18. Schiedam: Scriptum
Overtuigingen over je lichaam en jezelf zijn flinke snelwegen. “Ik heb nog steeds last van hoofdpijn, dit duurt vast nog dagen voordat dit weer over is.”
Ook overtuigingen van de omgeving kunnen hardnekkige snelwegen worden. “Een frozen shoulder duurt zeker een jaar voordat je er een beetje van af bent. Ik ken iemand…”
Diepere oorzaken van een onbalans op elektromagnetisch gebied
Het start met iets wat veel verwarring geeft én een overlevingskern (de Amygdala) die daarmee hard aan het werk gaat om je weer een veilig gevoel te geven; een gevoel van ‘overleving’.
Soms is het iets geweest wat erg veel verwarring opgeleverd heeft en meerdere keren voorgekomen is. Je hebt de eerste keer gereageerd op een manier die voor jou veilig was en je ‘gered’ heeft. De 2e keer weet je (onbewust) nog dat je zo gereageerd hebt en dat dat een veilig gevoel gaf, dus reageer je weer zo. De 3e keer….. en zo ontstaat er een patroon. Nu (na vele jaren van wijsheid en groei) snap je niet waarom je steeds zo reageert en kom je er niet vanaf. Het past niet bij je om zo te reageren, maar elke keer als er X gebeurt dan reageer je zo.
Soms is het een verwarring die éénmalig was, waarbij je een reactie gegeven hebt die toen je ‘redding’ is geweest, je overleving. Daarna is het niet meer voor gekomen. Toch kun je hier last van hebben, omdat dat gevoel meer ‘gewoon aanwezig’ is zonder dat je weet waarom en het verstoort je ‘normale zijn’.
Werkwijze van de kinesiologische methode LEAP van Dr. Charles Krebs
Patronen zijn er om doorgebroken te worden, maar dat is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Dat heeft meerdere redenen:
- Wil je het aanpakken of niet? Was het voordeel van de reactie zo groot, dan heb je kans dat je dit niet los wilt laten/ domweg niet los kunt laten. Je gevoel van veiligheid staat dan onbewust op het spel. Wat is je winst in het behouden van de reactie en hoe kun je die winst ook op een andere manier krijgen zonder deze reactie/probleem/patroon.
- Is het een reactie die je als kind een veilig gevoel heeft gegeven? Als kind (2-5 jr) is het moeilijk om te relativeren. Dat leer je pas veel later. Als je als kind bv vraagt om een koekje vlak voor het eten en moeder weigert, zul je dit niet snappen. Als ze het dan druk heeft met koken, krijg je ook geen aandacht. Als je dan hard gaat huilen of gillen en je krijgt wel aandacht (en misschien zelfs een klein koekje. Daarnaast is negatieve aandacht ook aandacht), dan is de link snel gelegd. Ook al legt de moeder uit dat….. Het kan zomaar zijn dat als er nu, op volwassen leeftijd, er niet naar je geluisterd wordt, je gaat gillen of huilen (of intern gaat gillen (boos worden) of huilen (verdrietig worden)), terwijl je dat helemaal niet wilt/nodig vindt. Toen was het een reactie die bij die leeftijd paste/hoorde, nu is het een reactie die niet meer past. Je lijf reageert alsof hij de reactie nog steeds nodig heeft om ‘te overleven’. En het is alsof het je overkomt, alsof je er geen grip op hebt.
- Heb je vertrouwen in je zelf dat je dit patroon kan doorbreken? ‘Weet’ je of je het kan overwinnen. Welke overtuigingen heb je opgebouwd om geen vertrouwen in jezelf te hebben om dit aan te pakken?
Hoe werk ik in de praktijk met deze klachten?
Tijdens een kinesiologische behandeling kunnen we kijken naar hoe het boven brein en het beneden brein met elkaar communiceren en de trigger die ervoor zorgt dat het benedenbrein te heftig reageert helpen kalmeren zodat er een nieuwe reactie mogelijk is (en er nieuwe geitenpaadjes ontstaan). Ook kunnen we kijken naar de communicatie tussen links en rechts. Als alle delen van het brein goed met elkaar kunnen communiceren en samenwerken en dat ook onder stress momenten blijven doen, dan hebben we een geïntegreerd brein.
Hierbij kan er ook gekeken worden naar het perineurale systeem; een speciaal systeem in het lichaam wat ervoor zorgt dat het zelfherstellend vermogen goed functioneert. En naar de gliacellen, die een belangrijke rol spelen in de synchronisatie van de informatiestroming én in het reguleren van de diverse neurotransmitters (chemische boodschappers).
Bij leerproblemen kan er daarna gekeken worden naar de verschillende paden. En ook hier spelen het perineurale systeem, de gliacellen en de neurotransmitters een belangrijke rol! Dit helpt om gemakkelijker te kunnen leren, maar ook om effectieve beslissingen te kunnen maken in je leven.
Om het allemaal mooi af te ronden kan er daarna nog gekeken worden naar de samenwerking van de taalcentra: Wernicke, Brocca en de integratieve gebieden. Begrijpen wat er gezegd of gehoord wordt, dit goed om kunnen zetten naar gedachten, maar gedachten ook goed om kunnen zetten naar woorden en dan weer begrijpen wat dat betekent én het goed én duidelijk uitspreken. Daar zijn heel wat hersengebieden mee bezig en is voor goed leren en reproduceren heel belangrijk. Maar dit kan ook als los onderdeel behandeld worden als dat past bij de klacht of als het lichaam dit aangeeft.
Vaak is de achterliggende oorzaak van een klachten ‘stress’ (teveel verkeerde indrukken die een duidelijke afdruk hebben gemaakt in het lichaam) en stress kost energie. Als de oorzaak van de klachten niet is opgeruimd kunnen de klachten aanhouden of terugkomen.
Wat is stress?
Binnen de kinesiologie wordt het begrip stress zeer ruim opgevat en onderverdeeld in 4 groepen.
Kijken naar elektromagnetische klachten is meestal kijken naar de communicatie in het lichaam en dan met name met het brein, omdat breinintegratie een sterke basis biedt voor een goede gezondheid.
Onderliggend kunnen er ook vitamine of mineralen tekorten zijn. Of een verwarring tussen links en rechts. Emoties die niet verwerkt zijn kunnen ook zorgen voor verstoringen op elektromagnetisch gebied. Je hoeft niet alles te doorgronden / herbeleven. Alleen al het feit dat je erkend dat er emotionele zaken niet herkend, erkend en verwerkt zijn kan zorgen dat dit alsnog gebeurt. Lees ook het stukje over je eigen puzzel leggen.
Afhankelijk van de klacht worden er in een consult, meerdere technieken gecombineerd. Want… Jij bent uniek en elke behandeling die ik bied is daarom helemaal op jou afgestemd. Niemand biedt zo'n perfect maatwerk als je eigen lichaam!
Wat kun je nu zelf doen?
Om het benedenbrein snel en effectief te kalmeren en weer in een geïntegreerde staat te krijgen:
De Wayne Cook. De houding van ‘In de knoop’ en ‘uit de knoop’ helpt ons om evenwicht te brengen in ons hele systeem. Er komt hierbij evenwicht in het lichaam, maar ook in de psyche. Reflexmatig gedrag van het benedenbrein en rationeel denken van het bovenbrein worden met elkaar geïntegreerd/samenwerken.
‘In de knoop’ laat het beneden en boven brein weer samenwerken zodat er een evenwichtigere reactie ontstaat ipv een overlevingsreactie. Het weer 'Uit de Knoop' gaan is een metafoor voor de verbinding tussen beide hersenhelften van het bovenbrein, zodat er een blijvende geïntegreerde reactie ontstaat. In de Knoop helpt ook om naar binnen te gaan, te ontspannen en in het NU te zijn; Uit de Knoop helpt om je open te stellen voor dat wat zich aandient en weer naar buiten te treden.
- Effectief bij concentratie en coördinatie
- Helpt het hoofd helder te maken
- Innerlijke chaos te ontwarren
- Weer perspectief te krijgen
- Gemakkelijker kennis opnemen
Je kunt dit ook liggend in bed doen!
De Wayne Cook staat in een filmpje op mijn Facebook pagina.
Een andere oefening waarmee je snel en effectief je breindelen weer in een rustiger vaarwater kunt krijgen = Switching. Vooral als er verwarring is; als delen het niet met elkaar eens zijn; gevoel-verstand – links-rechts – heden-verleden, dan zijn dit mooie correcties. Je wordt weer helder in je hoofd en kunt je beter concentreren op de taak.
Afbeeldingen uit het boek van Petra Gensler: ‘Kinesiologie’
Maar eigenlijk zijn alle 4 de stappen van ‘energie in beweging brengen’ die op mijn site staan hiervoor!!
Een hele duidelijke animatie video is op 28 januari 2015 op Facebook geplaatst.
20 februari 2015