We denken niet allemaal op dezelfde manier: ontdek jouw unieke leerpatroon met Zicht op Woordblind

 

Leer hoe je brein werkt en hoe stress het leerproces kan beïnvloeden. Verminder deze invloed van stress, zodat je jouw volle potentieel kunt benutten.

Heb je ooit het gevoel gehad dat je anders leert dan de meeste mensen? Of dat je brein soms 'op slot' gaat als je moet leren of lezen? Voel je je tegengehouden door leerproblemen zoals dyslexie, dyscalculie of moeite met concentratie? Worstel je met concentratie, ervaar je stress bij het leren of studeren, of wil je simpelweg je leervermogen verbeteren en meer inzicht krijgen in de werking van je brein?

Zicht op Woordblind biedt je de sleutel tot het begrijpen en optimaliseren van je eigen leerproces. Deze unieke cursus is speciaal ontwikkeld voor iedereen die wil weten hoe hun brein werkt en hoe stress het leerproces kan beïnvloeden. Door middel van spiertesten en gerichte technieken, waaronder Educatieve Kinesiologie, leer je de samenwerking tussen je hersenhelften te optimaliseren, belemmerende patronen te doorbreken, stress te verminderen en je natuurlijke nieuwsgierigheid en plezier in leren te herontdekken.

Deze cursus is niet alleen gericht op woordblindheid (dyslexie), maar op het aanpakken van allerlei leerproblemen die het opnemen van informatie belemmeren.

▼ Meld je aan ▼

Voordelen van Zicht op Woordblind

  • Inzicht in je persoonlijke leerstijl en persoonlijkheidsstructuur: Ontdek hoe jouw brein informatie verwerkt en leer welke leerstrategieën het beste bij jou passen.
  • Vermindering van stress bij het leren en verbeterde concentratie: Leer technieken om stress te herkennen en te verminderen, zodat je ontspannen en effectief kunt leren.
  • Verbeterde samenwerking tussen linker- en rechterhersenhelft: Optimaliseer de communicatie tussen beide hersenhelften voor een betere informatieverwerking.
  • Vergroting van zelfinzicht en zelfvertrouwen: Krijg een dieper inzicht in jezelf en je eigen functioneren, waardoor je meer zelfvertrouwen en controle krijgt.
  • Praktische tools om leerproblemen te overwinnen: Leer concrete technieken en oefeningen die je kunt toepassen in je dagelijks leven.
  • Het terug vinden van plezier in het leren: Herontdek de natuurlijke nieuwsgierigheid en het plezier in leren.

Kernconcepten van Zicht op Woordblind

  • Educatieve Kinesiologie en de invloed van beweging op het leren: Leer hoe beweging de hersenfunctie kan beïnvloeden en hoe je dit kunt gebruiken om je leervermogen te verbeteren.
  • De relatie tussen stress en leerproblemen: Begrijp hoe stress het brein beïnvloedt en hoe je stress kunt verminderen om beter te kunnen leren.
  • De werking van het brein en de rol van het corpus callosum: Leer over de functies van de verschillende delen van het brein en hoe het corpus callosum de communicatie tussen de hersenhelften bevordert.
  • Dominantiepatronen en persoonlijkheidsstructuren: Ontdek jouw unieke dominantieprofiel en leer hoe dit je leerstijl beïnvloedt.
  • Het belang van kruislopen: Leer over de rol van kruislopen bij de integratie van de hersenhelften en hoe je deze kunt verbeteren.

Cursusoverzicht Zicht op Woordblind: Wat je leert.

  • Spiertesten om je leerpatroon en dominantieprofiel te bepalen: Met behulp van spiertesten kun je op een objectieve manier je eigen leerpatroon en dominantieprofiel in kaart brengen.
  • Technieken om stress op leren te corrigeren en de samenwerking tussen hersenhelften te optimaliseren: Leer verschillende technieken, waaronder Brain Gym-oefeningen, om stress te verminderen en de communicatie tussen de hersenhelften te verbeteren.
  • Oefeningen voor oog-handcoördinatie, houding, beweging en coördinatie: Verbeter je motorische vaardigheden en coördinatie voor een betere leerervaring.
  • Het verbeteren van lezen en schrijven: Leer strategieën om lees- en schrijfproblemen aan te pakken.
  • Het bepalen van de persoonlijkheidsstructuur: Krijg inzicht in je eigen persoonlijkheidsstructuur en hoe deze je leerstijl beïnvloedt.
  • Verandering door beweging: Ontdek hoe beweging kan helpen om leerblokkades te doorbreken.
  • Kruislopen: Leer oefeningen om kruislopen te verbeteren en de integratie van de hersenhelften te bevorderen.

▼ Boeken waarmee gewerkt wordt ▼

Online Leer Omgeving (OLO) voor Zicht op Woordblind: Jouw studiemateriaal:

  • Uitgebreide achtergrondinformatie, video's en opdrachten.
  • Voorbereiding op de praktijkdagen in je eigen tempo.
  • Inhoud van de online training:
    • De gebruikte boeken bij deze cursus.
    • In welke lessen in de OLO de 4 stappen van Woordblind te vinden zijn.
    • Wat er wel en niet in de OLO staat t.o.v. het boek Zicht op Woordblind.
    • Video van een onderzoek naar de ervaring van de rechterhersenhelft versus de linkerhersenhelft en hoe het denken over dit onderwerp in de loop van de tijd is veranderd.

▼ Inhoud van de OLO per les ▼

Ik ben Inge Burgerhof en mijn begeleiding is pragmatisch, begripvol, motiverend, ondersteunend en bevlogen.

Inge Burgerhof - trainer

Na afloop van deze cursus kun je testen wat iemands leerpatroon is en hoe dat verandert in stressvolle situaties. Je geeft uitleg hierover zodat er begrip ontstaat voor de eigenaardigheden. Het balanceren van de samenwerking tussen de linker- en rechterhersenhelft geeft weer toegang tot je volledige potentieel.

 

 

Ontdek jouw unieke leerpatroon en herwin het plezier in leren. Start jouw reis naar zelfinzicht en groei met Zicht op Woordblind! 
Schrijf je nu in voor Touch for Health 2!

Inschrijven kan via de agenda. Daar kun je op klikken en dan vul je het inschrijfformulier in.

Praktische informatie:

Aantal praktijkdagen: 3 (9:00 - 16:00 uur)
Vereiste vooropleiding: Touch for Health 1
Kosten: zie de informatie in de agenda hierboven. Wanneer je op de agenda klikt zie je waar de kosten uit bestaan.

  • Kosten van de cursus van 3 dagen
  • Kosten van het materiaal: een zelf aan te schaffen boek: Zicht op Woordblind
  • Kosten van het materiaal: de Online Leer Ongeving à €60 voor de hele module van Zichtverbreders voor 1 jaar. Verlenging na een jaar is mogelijk.
  • Eventueel zelf aan te schaffen: BoekenDyslexie: stoornis of intelligentie  én De dominantie factor.

Na elke cursus ontvang je een erkend certificaat van Zichtverbreders, welke ook erkend en geaccrediteerd is door TOPKI (kinesiologie-opleiding), waardoor je je kennis en vaardigheden officieel kunt aantonen.

Er zijn minimaal 4 en maximaal 8 deelnemers tegelijk, zodat er ruim de gelegenheid is om de technieken onder begeleiding te oefenen.

Materiaal waarmee gewerkt wordt tijdens de cursus

Dyslexie: stoornis of intelligentie. Faalangst en prestatiedrang omzetten in succes

Auteur: Sjan Verhoeven en Gertrudie Boersen

Dyslexie is niet alleen moeite met woorden, dat is een gevolg. Er is ook een oorzaak en die ligt in de manier waarop je hersenen werken, een andere manier waarop je dingen leert, tot inzichten komt en dus ook communiceert. Alles bij elkaar heeft dyslexie invloed op je hele leven en op jou als persoon.

Lees in onze boeken daar waar 'dyslexie' staat 'conceptueel denken' en je leert veel over:

  • je brein;
  • waarom het je niet lukt te doen en te zeggen wat je je voorgenomen hebt;
  • waarom je zo je best aan het doen bent;
  • hoe je je werk of studie beter kan organiseren;
  • hoe je kan werken op een manier die bij jouw manier van denken past en dus sneller kunt leren lezen, beter schrijven en gemakkelijker communiceren.

Inhoud van het boek

"Dyslexie: stoornis of intelligentie" is geschreven voor en over volwassenen met dyslexie. De auteurs nemen stelling tegen de overtuiging dat dyslexie een stoornis is. Dyslexie komt in belangrijke mate voort uit een andere manier van denken, die in dit boek het conceptuele denken wordt genoemd. Het is die manier van denken die de basis vormt tot het hebben van succes en tot het ontwikkelen van een eigen manier van werken in de studie of op het werk. In die eigen manier van werken is het mogelijk om sneller te lezen, beter te schrijven, duidelijker te communiceren en een brug te leggen tussen conceptuele denkers en lijndenkers.

Het boek geeft de lezer inzicht in wat dyslexie is, wat de oorzaken van faalangst in de vorm van prestatiedrang of uitstelgedrag zijn, en hoe deze twee fenomenen hand in hand gaan. Wanneer de faalangst vermindert, hebben dyslectici ook minder last van hun dyslexie. Door anders naar dyslexie te kijken, zullen dyslectici hun dyslexie beter kunnen accepteren en een positiever zelfbeeld kunnen opbouwen. Een positief zelfbeeld geeft ruimte en vrijheid in het leven en is een goed fundament voor het hebben van succes.

De dominantie factor. Verbeter je leervermogen door het kennen van je dominante oog, oor, hersenhelft, hand en voet

Auteur: Carla Hannaford

De dominantie factor is een praktische uitwerking van een onderzoek naar het verband tussen onze dominante lichaamsdelen en de manier waarop we leren, werken en spelen. Aan de hand van dit boek ontdek je wat de invloed is van je voorkeurshand, voorkeursoog, voorkeursoor, voorkeursbeen en voorkeurshersenhelft op je manier van leven, leren en de manier waarop je met anderen omgaat.

Het boek legt uit hoe je dit kunt vastleggen in een “dominantie-profiel”. Het kennen van dit dominantie-profiel helpt bij het beter verwerken van nieuwe leerstof of vaardigheden. Vervolgens geeft zij aan welke Brain Gym-oefeningen hierbij behulpzaam kunnen zijn.

Het is zowel een theoretisch als praktisch boek voor alle docenten, remedial teachers, kinesiologen en ouders die met kinderen met leerproblemen werken.

'De dominantie factor' verkent een gebied dat wetenschappers en leerkrachten al lang intrigeert. Het dominantieprofiel is een sleutel tot een beter begrip voor de manier waarop iemand denkt en handelt. Carla Hannaford laat zien waarom, en onthult hoe de kennis van het profiel van een leerling zowel de leerling zelf als de docent zal helpen met denken en leren op manieren die voor deze leerling het beste zijn, zodat hij op zijn hoogste niveau kan functioneren. Hannaford verstrekt eenvoudige en makkelijk te leren methodes om je profiel en dat van je leerlingen te ontdekken. Dit is een boek dat ouders, leerkrachten en iedereen die wil begrijpen hoe het leerproces functioneert, veel nieuwe inzichten zal verschaffen.

Over de auteur: Carla Hannaford is bioloog en pedagoog met ruim vijftig jaar onderwijservaring. Ze gaf honderden lezingen, cursussen en workshops over de hele wereld en komt ook regelmatig naar Nederland. Ze schreef meerdere boeken over pedagogiek en opvoeding, waarvan het bekendste “Smart moves; why learning is not all in your head” reeds in 12 talen werd vertaald.

De lessen in de Online Leer Omgeving (OLO):

Inhoud van de online training

  • De gebruikte boeken bij deze cursus
  • In welke lessen in de OLO de 4 stappen van Woordblind te vinden zijn
  • Wat ​er ​​wel en niet in de OLO ​staat t.o.v. het boek Zicht op Woordblind
  • Video van een onderzoek naar de ervaring van de rechterhersenhelft versus de linkerhersenhelft en hoe het denken over dit onderwerp in de loop van de tijd is veranderd

De ontwikkelaar

Om onszelf een verkrampt leven te besparen, zullen wij iedere keer weer door de glazen wand van de stress heen moeten.

  • Hoe Coby hier tegen aan kijkt
  • Het boekjes van Coby Schasfoort-Spanbroek
  • Het voorwoord van Els Jansen bij de digitale versie

De achtergrond van gedrag

Uitleg, afbeeldingen en video over:

  • Wat zie je en wat zit er achter/er onder
  • Zichtbaar gedrag en hoe we daarop reageren

Lichaamsbewustzijn

Kinesiologie helpt om bewuster te worden van wat het lichaam allemaal weet en aangeeft.

  • De invloed van stress op ons zenuwstelsel
  • Het gedrag wat dan zichtbaar wordt
  • Hoe dat de veerkracht vermindert

Het Brein

Het brein bestaat uit verschillende delen en functies. Integratie is het belangrijkste in goed functioneren.

Korte video's over:

  • De invloed van stress op ons brein
  • De Hersenstam en het Cerebellum
  • De Hersen schors

Geïntegreerd denken
Het Corpus Callosum

Korte video, uitleg en afbeeldingen over:

  • Het Corpus Callosum
  • Conceptuele denkers versus Lineaire denkers
  • De functie van de rechter en de linker hersenhelften

Dyslexie

Dyslexie komt in belangrijke mate voort uit een andere manier van denken, die in het boek het conceptuele denken wordt genoemd.

Uitleg over het boek 'Dyslexie: Stoornis of intelligentie!':

  • Niet het zoveelste boek over dyslexie!
  • Wat is dyslexie?
  • De werking van het dyslectische brein

Conceptueel denken

Uitleg over het boek 'Dyslexie: Stoornis of intelligentie!':

  • Kenmerken van dyslexie-conceptueel denken
  • Kwaliteiten en talenten van conceptueel denken
  • Diagnoses voor conceptueel denkers

Stress – faalangst

Uitleg over het boek 'Dyslexie: Stoornis of intelligentie!':

  • ​Conceptueel denken en faalangst

Korte video's over:

  • Wat er bij stress gebeurt in het brein
  • Wat stress is en wat we eraan kunnen doen

Leerstijlen

Afbeelding en video's over: 

  • Wat leerstijlen of leervoorkeuren zijn

Verschillende testen voor deze leerstijlen

Protocol Woordblind: 4 stappen

De 4 stappen van Zicht op Woordblind zijn uitgewerkt in:

  • Een schema om de vorderingen van de cliënt te noteren
  • Een Verkort protocol Woordblind
  • Een Volledig protocol Woordblind
  • Afbeeldingen van de diverse stappen

De testen staan heel duidelijk in het Woordblind boek. De uitwerkingen zijn bedoeld om tijdens de praktijklessen mee te werken. Daarna ga je je eigen vorm hierin vinden. Kijk wat je nodig hebt of fijn vindt om mee te werken.

Dominantiepatronen

Uitleg en afbeeldingen over:

  • De persoonlijkheidsstructuur - testen
  • Analyse en Gestalt functie
  • Hoe het ervaren wordt

Wanneer kruislopen niet automatisch ontwikkeld is

Uitleg en afbeeldingen over:

  • Bewegen en het brein
  • Kruislopen en de integratie mogelijkheden
  • Corrigeren tot de kruipfase

Groeiwerk – Stap 4

De verschillende oefeningen herinneren het lichaam aan de geïntegreerde toestand van het lichaam en zijn op zichzelf balancerend.

Korte video's en afbeeldingen van een aantal oefeningen.

Inge Burgerhof
Praktijk & Cursuscentrum voor kinesiologie en bewustzijnscoaching

Adres
Duizendblad 11
4102 KP Culemborg

Telefoon
06-28263250

Email
kinesiologie@begripdoorinzicht.nl

Stuur je vraag naar mij, door onderstaand formulier in te vullen en dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op.